Mediatraining door ervaren TV-journalist

Type product
Trainer
Gerben van Driel
Logo van Speak To Succeed
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,4 Speak To Succeed heeft een gemiddelde beoordeling van 9,4 (uit 24 ervaringen)

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

Worstel je met vragen als: 

- Hoe ga ik om met de media?

- Hoe werken journalisten? Hoe kan ik daar op inspelen? 

- Hoe verwoord ik mijn complexe content in pakkende, korte quotes? 

- Hoe moet ik journalisten te woord staan? 

- Hoe kom het beste over op camera? 

Etc.

Dan ben je hier aan het goede adres. 

Gerben van Driel (1978) is een ervaren TV-journalist die werkte voor o.a. PowNews en RTL Z. Duizenden keren is hij met camera en microfoon op pad gegaan om mensen (scherp) de hemd van het lijf te vragen. Hij kan je precies vertellen hoe journalisten werken, beoordelen hoe effectief je bent in mediaoptredens en je trainen zodat je nog effectiever wordt. 

Niet alleen op het gebied…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Mediatraining, Omgaan met, Presenteren, PR (Public Relations) & Voorlichting en Schrijven voor het web.

Worstel je met vragen als: 

- Hoe ga ik om met de media?

- Hoe werken journalisten? Hoe kan ik daar op inspelen? 

- Hoe verwoord ik mijn complexe content in pakkende, korte quotes? 

- Hoe moet ik journalisten te woord staan? 

- Hoe kom het beste over op camera? 

Etc.

Dan ben je hier aan het goede adres. 

Gerben van Driel (1978) is een ervaren TV-journalist die werkte voor o.a. PowNews en RTL Z. Duizenden keren is hij met camera en microfoon op pad gegaan om mensen (scherp) de hemd van het lijf te vragen. Hij kan je precies vertellen hoe journalisten werken, beoordelen hoe effectief je bent in mediaoptredens en je trainen zodat je nog effectiever wordt. 

Niet alleen op het gebied van 'performance'. Maar ook op het gebied van inhoud. Want daar begint het mee. Wat ga je de media vertellen? 

De training kan in elke denkbare vorm georganiseerd worden. Van 1 op 1 begeleiding tot groepstraining. 

Om je een indruk te geven hoe een trainingsdag voor een groepstraining eruit zou zien: 

INTRODUCTIE 

9.30 uur  - Welkom & Introductie 

9.35 uur   - Korte kennismakingsoefening

09.50 uur - ‘Sprong in het diepe’  

Iedere deelnemer wordt direct uitgenodigd voor de camera om een interview af te geven aan de trainer. Cold Turkey.

Doel: zie het als een soort ‘nul-meting’. Deelnemers ervaren hoe het is om voor een camera te staan. Ze zitten er meteen in. En de trainer krijgt een goede indruk van hoe effectief deelnemers al in de basis zijn.  

10:20 uur -    Korte break 

DEEL 1 VASTSTELLEN BOODSCHAP 

10:30 - 10:45 THEORIE: Een goede presentatie begint bij een goede boodschap

  • Wat wil je zeggen? Oftewel: wel(ke) punt(en) wil je maken?
  • Hoe ga je dat zeggen zodanig dat het overkomt in de media?  

De ervaring leert dat daar door verschillende mensen verschillend over gedacht kan worden. Het is goed en ook vaak heel leerzaam om de verschillende opvattingen en verschillende visies van de verschillende deelnemers eens expliciet te maken. Gezamenlijk kom je dan tot:

  • de beste argumenten
  • de beste voorbeelden 
  • de beste quotes

Oftewel: een soort inhoudelijke ‘gereedschapskist’ waar iedereen zijn voordeel mee kan doen. 

10.45 - 12.30 OEFENING ‘ WISDOM OF THE CROWD’  

Via een interactieve werkvorm stellen we vat wat de belangrijkste thema's zijn en wat de boodschap is die daarbij hoort. 

12.30 - 13.30 uur LUNCH

DEEL 2 (HET VOORBEREIDEN OP) HET MEDIAOPTREDEN 

13.30 - 15.00 OEFENRONDE 1: DE VRIENDELIJKE JOURNALIST 

Iedereen wordt (het liefst 2x) geïnterviewd. We kijken die interviews ook gezamenlijk 

terug.

- Deelnemers krijgen persoonlijke feedback op sterke punten en aandachtspunten

- Tijdens de interviews komen vanzelf thema’s naar boven die door de trainer extra 

benadrukt worden: 

- Wat is ‘een lekkere quote’ ?

- Spreken in korte zinnen

- Spreken met overtuiging

- Deelnemers leren van hun eigen ervaring én van elkaar. 

15.00 - 15.15 BREAK 

Na de break zijn er 2 opties. 

15.30 -17.00 OPTIE 1: OEFENRONDE MET ‘DE KRITISCHE JOURNALIST’ 

We doen nog een keer hetzelfde rondje als voor de break. Maar nu stelt de journalist zich 

kritischer op. Dat leidt mogelijk tot irritatie bij de geïnterviewde. Hoe ga je daarmee om? 

Hoe behoud je dàn de regie en de sympathie van de kijker/luisteraar?  

OPTIE 2: HOE BEREID JE JE NOU VOOR OP EEN INTERVIEW? 

Inmiddels hebben deelnemers enige ervaring. Ze lopen tegen bepaalde valkuilen aan. De 

sleutel is dat je ook in de voorbereiding de regie moet nemen.   

- Vraag aan deelnemers: bedenk eens wat relevant is om te weten vóórdat je een 

    interview ingaat? 

- Maak op basis daarvan een interviewprotocol waarop je terug kunt vallen zodra je een 

  interviewverzoek krijgt. 

- Indien tijd over oefenen we nog een keer een interview naar aanleiding van dat protocol 

17.00 - 17.30    REFLECTIE & AFSLUITING 

Speak To Succeed is opgericht door presentatiespecialist Gerben van Driel (1978). Zijn trainingen zijn gebaseerd op 3 sterke pijlers: 

- een stevige achtergrond als storyteller en presentator (o.a. RTL Z)

- corporate werkervaring (o.a. ABN AMRO)

- wetenschappelijke onderbouwing 

Alles is erop gericht om deelnemers bij te brengen en te laten ervaren hoe ze vanuit zichzelf meer impact kunnen hebben.  

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.
Gerben van Driel - Helpt je 1) met je verhaal en 2) met het overtuigend presenteren daarvan
Gerben van Driel
Helpt je 1) met je verhaal en 2) met het overtuigend presenteren daarvan
9,4

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.