HBO Kwaliteitsmanagement

Niveau
Tijdsduur
Startdatum en plaats
Logo van Ogive Opleidingen en Trainingen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,0 Ogive Opleidingen en Trainingen heeft een gemiddelde beoordeling van 9,0 (uit 45 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,3
Gemiddeld cijfer voor HBO Kwaliteitsmanagement
Gebaseerd op 8 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_half
Branbantse
9
HBO Kwaliteitsmanagement

"Uitstekende opleiding, leuke trainer die moeilijke onderwerpen eenvoudig vertelt. Heel praktijkgericht. Onderwerpen sluiten perfect aan op mijn organisatie, Fijne groep waarmee het fijn sparren is. Lesmethode zorgt ervoor dat ik alles goed kan onthouden.
Veel van geleerd." - 08-03-2019 16:11

"Uitstekende opleiding, leuke trainer die moeilijke onderwerpen eenvoudig vertelt. Heel praktijkgericht. Onderwerpen sluiten perfect aan op m… alles lezen - 08-03-2019 16:11

Startdata en plaatsen

Amsterdam
31 jan. 2020 tot 4 dec. 2020
Utrecht
31 jan. 2020 tot 4 dec. 2020
Amsterdam
14 feb. 2020 tot 4 dec. 2020
Rotterdam
14 feb. 2020 tot 4 dec. 2020
Utrecht
14 feb. 2020 tot 4 dec. 2020
Utrecht
14 mei. 2020 tot 13 mei. 2021
Utrecht
18 jun. 2020 tot 13 mei. 2021
Utrecht
27 aug. 2020 tot 13 mei. 2021

Beschrijving

Ogive en ook de opleidingen zijn gecertificeerd door het Centrum voor Post-Initieel Onderwijs Nederland (Cpion) en geregistreerd in het CRKBO Centraal register Kort Beroeps Onderwijs. In het register worden alleen onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstituten voor Kort Beroepsonderwijs.

HBO Kwaliteitsmanagement

De opleiding HBO Kwaliteitsmanagement is een zeer praktijkgerichte opleidingsprogramma dat u opleidt tot het in korte tijd behalen van het landelijke diploma HBO Kwaliteitsmanagement.
De opleiding richt zich op kwaliteit van dienstverlening en industrie. Gericht op klanttevredenheid, innovatie, productiviteit en duurzame relaties.

De zeer praktische invalshoek zorgt tevens voor een optimale aansluiting van de theorie op de dagelijkse kwaliteit praktijk.

Studieprogramma
In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Module 1
Kwaliteitsmanagement
(6 bijeenkomsten)

Positiebepaling kwaliteitszorg

  • Wat is kwaliteit Ontwikkelingen van de kwalitei…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

"Waarom kan het enkele maanden duren voordat ik een examen af kan leggen na het afronden van het theorie gedeelte van de opleiding HBO Kwaliteitsmanagement bij Ogive?"

Gevraagd door Noreen - 07-08-2019 14:34
In sommige gevallen kan het inderdaad een aantal maanden duren voordat je het examen af kan leggen voor de opleiding HBO Kwaliteitsmanagement bij Ogive. De reden hiervoor is dat zij enkel 2 examenmomenten per jaar hanteren waardoor sommige cursisten wat langer moeten wachten dan andere cursisten met een later startmoment.
Simone Heidenrath
Beantwoord door Simone Heidenrath (Springest adviseur)

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: INK-model, Kwaliteitsmanagement, INK EFQM-model, Integrale kwaliteit en Kwaliteitszorg.

Ogive en ook de opleidingen zijn gecertificeerd door het Centrum voor Post-Initieel Onderwijs Nederland (Cpion) en geregistreerd in het CRKBO Centraal register Kort Beroeps Onderwijs. In het register worden alleen onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstituten voor Kort Beroepsonderwijs.

HBO Kwaliteitsmanagement

De opleiding HBO Kwaliteitsmanagement is een zeer praktijkgerichte opleidingsprogramma dat u opleidt tot het in korte tijd behalen van het landelijke diploma HBO Kwaliteitsmanagement.
De opleiding richt zich op kwaliteit van dienstverlening en industrie. Gericht op klanttevredenheid, innovatie, productiviteit en duurzame relaties.

De zeer praktische invalshoek zorgt tevens voor een optimale aansluiting van de theorie op de dagelijkse kwaliteit praktijk.

Studieprogramma
In deze boeiende opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Module 1
Kwaliteitsmanagement
(6 bijeenkomsten)

Positiebepaling kwaliteitszorg

  • Wat is kwaliteit Ontwikkelingen van de kwaliteitszorg
  • De kwaliteitssystemen
  • Arbo, milieu
  • De kwaliteitsafdeling en kwaliteitsteam
  • Rol, taken en verantwoordelijkheden van de kwaliteitsfunctionaris
  • Houding en gedrag en andere criteria

Kwaliteitsmodellen

  • Toepassen van de nieuwste normen en modellen ISO9001, INK, EFQM, IIP, Gouden, Zilveren, Bronzen Keurmerk, nieuwe HKZ-, Balanced Scorecard, TQM, lean, six sigma,
  • kwaliteitshandvesten, RUMBA, MANS Deming Benchmarking: leren van anderen Invloed van wetgeving, milieu, ARBO, WIA Lean management

Kwaliteit als prestatiecriterium

  • Kwaliteitsbeleid Bedrijfskenmerken en hun besturing
  • Van missie en visie naar het werken met prestatieindicatoren (KPI’s)
  • Strategisch kwaliteitsmanagement
  • Ontwerp-, proces- en productkwaliteit Methoden en technieken, 7 tools
  • Verbeterinstrumenten Kwaliteitsinstrumenten
  • Kwaliteit van diensten
  • Productiviteitsverbetering
  • Procesbeheersing
  • Excellente organisatie
  • Invloed van kwaliteit op kosten en baten

Module 2 Communicatie, verbeteren en borgen van bedrijfsprocessen
(6 bijeenkomsten)

Leiderschap, communicatie en cultuur

  • Leiderschap en kwaliteitsmanagement
  • Diverse vormen van leiderschap
  • Leiderschap en verandering
  • Cultuur en kwaliteitsmanagement
  • Voor en achterkant van de organisatie Invoering van verbeteringen
  • Persoonlijke stijl van de kwaliteits manager
  • Communicatieve vaardigheden voor de kwaliteitsfunctionaris.
  • Adviesvaardigheden voor de kwaliteitsmanager
  • Draagvlak creeren binnen de organisatie
  • Beinvloeden en begeleiden
  • Rapporteren en presenteren
  • Feedback geven

 Management van bedrijfsprocessen

  • Kwaliteitsmanagement en ICT-, marketing- en personeelsmanagement
  • Processen als waardeketens Proces- en ketenbeheersing Stappenplan voor procesanalyse Business process management Business process re-engineering Virtuele organisaties
  • Procesbewaking

Module 3 Kwaliteitsverbetering en -borging binnen dienstverlenende organisaties
(6 bijeenkomsten)

Dienstverlenende organisaties

  • Kwaliteit en kwaliteitsmanagement binnen dienstverlenende organisaties
  • Back office, front office
  • Klachtenregistratie
  • Strategische en operationele aspecten van serviceverlening
  • Hulpmiddelen voor kwaliteitsbepaling
  • Instrumenten en technieken toepassen
  • Grönroos en Zeithaml
  • Normen, medewerkers, interne/externe rapportage
  • Enquête, Mysteryman, shopping lady Professionalisme,

Certificering en accreditatie

  • Interne en externe audits
  • Certificerings- en accreditatieproces
  • Rol binnen de verbetercyclus
  • Prestatieaudits

Examenvoorbereiding

2 bijeenkomsten met daarin examenoefeningen en cases.

Doelgroep
Managers, adviseurs en medewerkers die een gedegen en direct toepasbare kennis op het gebied van kwaliteitsmanagement willen ontwikkelen.

Doel en opzet van de opleiding
Deze opleiding HBO kwaliteitsmanagement heeft als doelen:

  • U een gedegen opleiding te bieden om kwaliteitsmanagement in strategisch, tactisch en operationeel perspectief te plaatsen.
  • Tips te geven hoe u valkuilen kunt voorkomen en aan te pakken.
  • Maatwerk coaching.

Om dit te bereiken heeft deze HBO opleiding Kwaliteitsmanagement een overzichtelijk en efficiënt programma. Alle essentiële thema’s waarmee u in de praktijk als (kwaliteits)manager te maken krijgt, komen in deze opleiding aan de orde. In deze opleiding plaatst u voortdurend de relevante management en kwaliteitsconcepten en vaardigheden in de dagelijkse praktijk.
U gaat ook aan de slag met diverse nuttige praktijkopdrachten in uw eigen werksituatie. Bovendien wordt veel aandacht besteed aan uw persoonlijke scriptie en de gang van zaken rond het examen.

Voorbereiding en studiebelasting
Het doornemen van de theorie en het maken van de praktijkopdrachten betekenen een studiebelasting van ca 5 – 7 uur per studiebijeenkomst.

Vooropleiding
Uw werk en denkniveau dient  op HBO niveau te liggen.

Dit diploma geeft u recht op vrijstelling voor een module van een Ogive Post HBO opleiding. Voor verdere informatie, neem contact op met één van onze adviseurs (079 – 361 9201).
 
Aanpak
Deze opleiding HBO Kwaliteitsmanagement is zeer actief en praktisch, maar volledig afgestemd op de behoeften van kwaliteits functionarissen en –managers.

De opleiding vindt plaats in een veilige omgeving waarbij het uitwisselen van kennis en ervaring van medecursisten gestimuleerd wordt.
Wij maken gebruik van de methode Personal Performance Learning (PPL), die erop gericht is zowel actiegericht te leren als maatwerk te bieden binnen een opleidingsraamwerk.
Hiermee is het mogelijk ook tijdens de opleiding individueel maatwerk te blijven leveren.

Studiemateriaal
Ogive gebruikt de meest actuele studiematerialen en middelen, die perfect zijn afgestemd op de opleiding HBO Kwaliteitsmanagement.
Voor aanvang van de opleiding ontvangt u het volledige studiemateriaal.

Examen en Diploma
De opleiding wordt afgesloten met een kwaliteitsmanagement examen. Examens in januari of juni .

Opleidingsduur
De dagopleiding van HBO Kwaliteitsmanagement duurt ca 9 - 11 maanden en omvat 9 dagen (=18 bijeenkomsten) van 10.00 uur tot 16.00 uur.

Subsidies en fiscale kortingen

De kosten voor deze scholing kunt u aftrekken van de Belasting.
Werkgevers kunnen in aanmerking komen voor belastingvermindering als tegemoetkoming van de studiekosten van de werknemer,

Wanneer u als particulier de opleiding volgt kunt u de kosten aftrekken van de inkomstenbelasting. U kunt de informatie vinden op de site van de Belastingdienst.

Door goed gebruik te maken van deze fiscale voordelen kost een opleiding voor u of uw werkgever aanzienlijk minder.

9,3
Gemiddeld cijfer voor HBO Kwaliteitsmanagement
Gebaseerd op 8 ervaringen
starstarstarstarstar_half
Branbantse
9
HBO Kwaliteitsmanagement

"Uitstekende opleiding, leuke trainer die moeilijke onderwerpen eenvoudig vertelt. Heel praktijkgericht. Onderwerpen sluiten perfect aan op mijn organisatie, Fijne groep waarmee het fijn sparren is. Lesmethode zorgt ervoor dat ik alles goed kan onthouden.
Veel van geleerd." - 08-03-2019 16:11

"Uitstekende opleiding, leuke trainer die moeilijke onderwerpen eenvoudig vertelt. Heel praktijkgericht. Onderwerpen sluiten perfect aan op m… alles lezen - 08-03-2019 16:11

starstarstarstarstar
Joosten
10
HBO Kwaliteitsmanagement

"Veel van deze opleiding geleerd.
Als je geen kwaliteit of toegevoegde waarde levert dan is het snel afgelopen. Daarom kan ik deze opleiding heel goed gebruiken voor mijn dagelijks werk. De docent heeft een fijne manier van lesgeven en wist moeilijke dingen eenvoudig uit te leggen. Geeft veel inspiratie en stof tot nadenken en toepassen." - 29-01-2019 17:58

"Veel van deze opleiding geleerd. Als je geen kwaliteit of toegevoegde waarde levert dan is het snel afgelopen. Daarom kan ik deze opleiding… alles lezen - 29-01-2019 17:58

starstarstarstarstar_half
Derode
9
HBO Kwaliteitsmanagement

"Ik ben als kwaliteitsfunctionaris werkzaam voor een groot bedrijf en zocht een goede opleiding die ik direct in mijn werk kon toepassen.
Deze opleiding HBO Kwaliteitsmanagement gaf mij de informatie en ervaring die ik nodig heb.
Leuke lessen, fijne docent met veel kennis en een schat van ervaring. Ook de uitwisseling met de medecursisten was heel verfrissend. Top en bedankt" - 12-10-2017 15:49

"Ik ben als kwaliteitsfunctionaris werkzaam voor een groot bedrijf en zocht een goede opleiding die ik direct in mijn werk kon toepassen. De… alles lezen - 12-10-2017 15:49

starstarstarstarstar
Josema
10
HBO Kwaliteitsmanagement

"Ik vond het leuk om de cursus te volgen. Ook dat de mede cursisten uit alle delen van Nederland komen met ieder een eigen achtergrond. Leerzaam dus.

Philip gaf prima les. Geduldig, duidelijk, toegankelijk voor vragen en iedereen. Veel bagage waardoor veel voorbeelden gegeven konden worden.
" - 17-03-2016 16:22

"Ik vond het leuk om de cursus te volgen. Ook dat de mede cursisten uit alle delen van Nederland komen met ieder een eigen achtergrond. Leerz… alles lezen - 17-03-2016 16:22

starstarstarstarstar
A.Doorenbos
10
HBO Kwaliteitsmanagement

"Op mijn werk ben ik kwaliteitsfunctionaris. Deze opleiding heeft me veel praktische tips gegeven. Goede leraar. Leuke en direct toepasbare onderwerpen. ik ben erachter gekomen dat dit een geweldig vak is. Bedankt!" - 28-01-2016 07:36

"Op mijn werk ben ik kwaliteitsfunctionaris. Deze opleiding heeft me veel praktische tips gegeven. Goede leraar. Leuke en direct toepasbare o… alles lezen - 28-01-2016 07:36

starstarstarstarstar_half
An Richter
9
HBO Kwaliteitsmanagement

"Hele leuke en goed toepasbare opleiding die ik heel goed kan gebruiken in mijn werk als kwaliteitsmanager. Erg tevreden over de docent. Inspireert en legt goed uit. Leuke groep en sfeer.
" - 18-03-2015 11:39

"Hele leuke en goed toepasbare opleiding die ik heel goed kan gebruiken in mijn werk als kwaliteitsmanager. Erg tevreden over de docent. Insp… alles lezen - 18-03-2015 11:39

starstarstarstarstar_border
Aukje de Boer
Kwaliteitsmedewerker
8
HBO Kwaliteitsmanagement

"Deze opleiding heeft mij een goede theoretische basis gegeven voor mijn werk als kwaliteitsmedewerker bij een middelgrote non-profit organisatie. Veel dingen kon ik direct toepassen in mijn werk, daarnaast heb ik nu een landelijk erkend diploma. Ik heb gekozen voor de e-learning variant, dus heb geen contact gehad met medestudenten. Wel sprak ik elke 4 weken met mijn begeleider, die met name op mijn scriptie heel goede feedback heeft gegeven. De literatuur sluit voor 90% aan bij de inhoud van het examen, extra informatie kon ik makkelijk opvragen bij mijn begeleider. Al met al heb ik in korte tijd veel geleerd en ben ik tevreden met het resultaat." - 16-02-2015 13:13

"Deze opleiding heeft mij een goede theoretische basis gegeven voor mijn werk als kwaliteitsmedewerker bij een middelgrote non-profit organis… alles lezen - 16-02-2015 13:13

starstarstarstarstar_half
Els dams
9
HBO Kwaliteitsmanagement

"Omdat ik pas gevraagd ben om kwaliteitsfunctionaris te worden, wilde ik een goede cursus volgen. Dat heb ik in deze opleiding gevonden. Echt leuke opleiding met veel voorbeelden door de leraar en ook door de andere deelnemers. direct toe te passen in mijn werk." - 03-02-2015 15:45

"Omdat ik pas gevraagd ben om kwaliteitsfunctionaris te worden, wilde ik een goede cursus volgen. Dat heb ik in deze opleiding gevonden. Echt… alles lezen - 03-02-2015 15:45

Hieronder vind je de veelgestelde vragen van andere bezoekers. Als je ook een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

"Waarom kan het enkele maanden duren voordat ik een examen af kan leggen na het afronden van het theorie gedeelte van de opleiding HBO Kwaliteitsmanagement bij Ogive?"

Gevraagd door Noreen - 07-08-2019 14:34
In sommige gevallen kan het inderdaad een aantal maanden duren voordat je het examen af kan leggen voor de opleiding HBO Kwaliteitsmanagement bij Ogive. De reden hiervoor is dat zij enkel 2 examenmomenten per jaar hanteren waardoor sommige cursisten wat langer moeten wachten dan andere cursisten met een later startmoment.
Simone Heidenrath
Beantwoord door Simone Heidenrath (Springest adviseur)

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.