Klantgericht schrijven van brieven en e-mails

Tijdsduur
Startdatum en plaats
Logo van Merlijn
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,4 Merlijn heeft een gemiddelde beoordeling van 8,4 (uit 52 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

5473 ZH Kasteel Heeswijk-Dinther
5 nov. 2019
check_circle Startgarantie
Toon rooster
event 5 november 2019, 10:00-16:30
5473 ZH Kasteel Heeswijk-Dinther
11 feb. 2020
Toon rooster
event 11 februari 2020, 10:00-16:30
5473 ZH Kasteel Heeswijk-Dinther
3 dec. 2020
Toon rooster
event 3 december 2020, 10:00-16:30

Beschrijving

Het taalgebruik van een tekst kan onderwerp zijn van eindeloze discussies. Wat de een, een geslaagd betoog vindt, vindt de ander ‘wollig’ of onduidelijk. Deze training geeft praktische richtlijnen op het gebied van tekstopbouw, argumentatie en formulering.

Inhoud van de training

In deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Centrale vraag

In een goede brief of e-mail krijgt de lezer al in de eerste alinea een duidelijk beeld van de inhoud van de tekst. Om dit te bereiken, is het van belang dat de schrijver een goede centrale vraag formuleert die voor de lezer van de tekst het doel ondubbelzinnig duidelijk maakt. U maakt kennis met verschillende typen centrale vragen en lee…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Klantgericht schrijven, Klantgerichtheid, Schrijven, Schriftelijke communicatie en Schrijven voor het web.

Het taalgebruik van een tekst kan onderwerp zijn van eindeloze discussies. Wat de een, een geslaagd betoog vindt, vindt de ander ‘wollig’ of onduidelijk. Deze training geeft praktische richtlijnen op het gebied van tekstopbouw, argumentatie en formulering.

Inhoud van de training

In deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Centrale vraag

In een goede brief of e-mail krijgt de lezer al in de eerste alinea een duidelijk beeld van de inhoud van de tekst. Om dit te bereiken, is het van belang dat de schrijver een goede centrale vraag formuleert die voor de lezer van de tekst het doel ondubbelzinnig duidelijk maakt. U maakt kennis met verschillende typen centrale vragen en leert een heldere centrale vraag te formuleren.

  • Opbouw van verschillende soorten brieven en e-mails

In een helder opgebouwde tekst wordt een aantal deelvragen in een logische volgorde behandeld. U krijgt een aantal standaardtekstschema’s aangereikt die u leert toepassen bij het opstellen van teksten.

  • Begrijpelijk formuleren-zinsconstructies

Voor de begrijpelijkheid van een zin is de lengte van de zin niet het belangrijkste; de zin moet niet te veel lastige zinsconstructies bevatten. U krijgt inzicht in constructies die zinnen complex maken, zoals de tangconstructie, lijdende vorm, naamwoordstijl etc. U gaat na welke van deze constructies u zelf gebruikt en krijgt adviezen voor het vermijden en/of herschrijven van deze constructies.

  • Begrijpelijk formuleren-woordgebruik

U ontdekt hoe woordgebruik de begrijpelijkheid van de tekst kan aantasten. U leert ouderwetse, plechtstatige of omslachtige woorden herkennen en vervangen door een zakelijk neutraal alternatief.

  • Correct formuleren

Een goede brief of e-mail bevat geen correctheidsfouten. U leert veelvoorkomende fouten te vermijden. Daarbij zal onder meer worden stilgestaan bij fouten in spelling, taal- en stijlfouten en interpunctiefouten.

Klantgericht schrijven van brieven en e-mails wordt onder meer gevolgd door:

  • Medewerkers van overheden die schriftelijk ( brief, e-mail ) contact hebben met de burger;
  • Alle functionarissen die in hun schriftelijke uitingen naar klanten correct en overtuigend willen zijn.

Te behalen resultaten

  1. U beheerst de techniek van het stellen van de centrale vraag.
  2. U weet hoe u uw brief kunt structureren.
  3. U vermijdt ingewikkelde zinsconstructies.
  4. U gebruikt geen stijve of ouderwetse formuleringen.
  5. U schrijft correct qua spelling, stijl en grammatica. 

Merlijn Groep (1996) is een dynamische en multidisciplinaire organisatie met de focus op professionele communicatie en conflicthantering zowel op zakelijk als op persoonlijk niveau. De bij Merlijn Groep aangesloten zakenpartners behartigen samen met Merlijn in respectvolle en grensverleggende verhoudingen de belangen van onze klanten met hoge ambitie en passie voor duurzame en meetbare resultaten.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.