Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

Niveau
Tijdsduur
Trainers
Carlijn Hoogeveen+2
Startdatum en plaats
Logo van Learnit
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 8,6 Learnit heeft een gemiddelde beoordeling van 8,6 (uit 406 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

8,9
Gemiddeld cijfer voor Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden
Gebaseerd op 14 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar_half
Mike Bal
Consultant
9
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"Saar heeft een duidelijke manier van kennis overbrengen. Zij spreekt duidelijk, is open, is direct, weet waarop in te springen en weet dat ook te verwoorden naar de cursist. Ik heb een fijne middag gehad waarbij ik verschillende technieken meermaals heb herhaalt en dit nu toepas bij mijn huidige baan. " - 13-08-2019 13:38

"Saar heeft een duidelijke manier van kennis overbrengen. Zij spreekt duidelijk, is open, is direct, weet waarop in te springen en weet dat o… alles lezen - 13-08-2019 13:38

Startdata en plaatsen

Alkmaar
5 nov. 2019 tot 19 nov. 2019
check_circle Startgarantie
Amsterdam
5 nov. 2019 tot 19 nov. 2019
Zwolle
5 nov. 2019 tot 19 nov. 2019
Breda
11 nov. 2019 tot 25 nov. 2019
Amersfoort
15 nov. 2019 tot 29 nov. 2019
Den Haag
15 nov. 2019 tot 29 nov. 2019
Rotterdam
15 nov. 2019 tot 29 nov. 2019
check_circle Startgarantie
Den Bosch
20 nov. 2019 tot 4 dec. 2019
Eindhoven
25 nov. 2019 tot 9 dec. 2019
Groningen
25 nov. 2019 tot 9 dec. 2019
Utrecht
25 nov. 2019 tot 9 dec. 2019
Arnhem
2 dec. 2019 tot 16 dec. 2019
Amsterdam
5 dec. 2019 tot 19 dec. 2019
Heerenveen
5 dec. 2019 tot 19 dec. 2019
Zwolle
5 dec. 2019 tot 19 dec. 2019
Nijmegen
10 dec. 2019 tot 24 dec. 2019
Den Haag
16 dec. 2019 tot 30 dec. 2019
Maastricht
16 dec. 2019 tot 30 dec. 2019
Rotterdam
16 dec. 2019 tot 30 dec. 2019
Alkmaar
20 dec. 2019 tot 3 jan. 2020

Beschrijving

Technieken verbeteren en vaardiger worden in het voeren (en sturen) van gesprekken. Daar waar het bij onze training Communicatieve vaardigheden veel meer om de eigen manier van communiceren en uitdrukken gaat, gaat het er bij gesprekstechnieken om dat je jouw manier van communiceren inzet om aan te kunnen sluiten bij je gesprekspartner. Het lijkt een paradox, maar juist door goed aan te sluiten bij de ander ben je beter in staat het gesprek te sturen in de door jou gewenste richting.

Als rode draad nemen we de ijsbergtheorie: onder en boven het wateroppervlak. Als we boven water effectief gedrag willen laten zien, is het zaak om te weten hoe dat gedrag onder water (wel of niet) tot stand kom…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Technieken verbeteren en vaardiger worden in het voeren (en sturen) van gesprekken. Daar waar het bij onze training Communicatieve vaardigheden veel meer om de eigen manier van communiceren en uitdrukken gaat, gaat het er bij gesprekstechnieken om dat je jouw manier van communiceren inzet om aan te kunnen sluiten bij je gesprekspartner. Het lijkt een paradox, maar juist door goed aan te sluiten bij de ander ben je beter in staat het gesprek te sturen in de door jou gewenste richting.

Als rode draad nemen we de ijsbergtheorie: onder en boven het wateroppervlak. Als we boven water effectief gedrag willen laten zien, is het zaak om te weten hoe dat gedrag onder water (wel of niet) tot stand komt. Wat is er onder water aan de hand, waardoor het ons niet lukt om boven water bepaald gedrag te laten zien?

In de training Gesprekstechnieken leer je je bewust te worden van je eigen kwaliteiten en valkuilen en welk effect dit heeft op het verloop van een gesprek. Je leert het doel van een gesprek helder voor ogen te krijgen, waardoor je bewust je strategie en gesprekstechnieken kunt bepalen om dit doel te bereiken. Door je vaardigheden aan te scherpen, zullen je gesprekken prettiger, effectiever en efficiënter verlopen.

Onderwerpen

Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

  • Opfrisser over de manier waarop wij communiceren:

    Hoe werkt het communicatieproces en welke valkuilen liggen op de loer?

  • Verbale, non-verbale en paralinguale communicatie:

    Wat zeg je letterlijk, wat doe je met je lichaam, hoe klinkt je stem en welk effect heeft dit op een gesprek?

  • De IJsbergtheorie:

    Concreet waarneembaar gedrag (voor iedereen zichtbaar) ligt boven het wateroppervlak. Hoe dit gedrag tot stand komt en welke motieven en drijfveren hierbij een rol spelen liggen onder het wateroppervlak en zijn niet direct waarneembaar

  • Het sturen van een (doelgericht) gesprek: doel, techniek en strategie:

    Binnen elk gesprek streef je een doel na, bijvoorbeeld slecht nieuws brengen, feedback geven of je mening geven. Om dit doel te bereiken stippel je een strategie uit en zet je technieken in. Welke strategie en welke technieken zullen jou het beste helpen om dit doel te bereiken?

  • Luister- en gespreksvaardigheden:

    Bijvoorbeeld: aandachtgevende houding, samenvatten, doorvragen, vraagtechnieken, gevoel reflecteren

  • Van boodschap naar proces: interactie tijdens een gesprek:

    Inzicht in communicatie op inhoudelijk en relationeel niveau

  • Aansluiten op je gesprekspartner:

    Aandacht en oog hebben voor de belevingswereld, het referentiekader, van de ander

  • Omgaan met emoties en weerstanden:

    Herkennen van weerstand bij jezelf en de ander en hoe hiermee om te gaan

Resultaten

  • Je bent je bewust van je eigen kwaliteiten en valkuilen en welk effect dit heeft op het verloop van een gesprek;
  • Je kunt de juiste technieken inzetten om jouw doel te bereiken;
  • Je bent in staat om de regie in het gesprek (terug) te krijgen en te behouden en je weet hoe je een gesprek kunt sturen;
  • Je weet hoe je je eigen weerstand en de weerstand van anderen kunt herkennen en hoe je hier mee om kunt gaan en
  • Je luistert goed naar je gesprekspartner en hebt oog voor diens referentiekader, zodat misverstanden kunnen worden voorkomen.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt als je veel gesprekken voert en graag je vaardigheden aanscherpt om deze gesprekken prettiger, effectiever en efficiënter te laten verlopen. Herken je jezelf in één of meer van onderstaande punten?

  • Je wilt je vraagtechnieken graag verbeteren om meer informatie uit een gesprek te halen
  • Je wilt in een gesprek graag de ruimte creëren om naar elkaars verwachtingen of belangen te luisteren
  • Je wilt graag meer inzicht in het proces van wederzijdse beïnvloeding tijdens een gesprek (communicatie op inhoudelijk en relationeel niveau)
  • Je wilt graag leren welke technieken je het beste kunt inzetten bij een specifiek gespreksdoel (slecht nieuws brengen, confronteren, een voorstel doen, feedback of kritiek geven etc.)
  • Je wilt voorkomen dat een gesprek ontspoort door hoog opgelopen emoties
  • Je wilt beter leren luisteren naar de ander

Deze lijst is natúúrlijk niet compleet: iedereen is immers anders. Waar wil jíj aandacht aan besteden binnen het thema gesprekstechnieken?

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.
  • Bij open inschrijvingen zorgen we voor de benodigde faciliteiten, zoals een comfortabele ruimte en koffie-, thee- en lunchvoorzieningen.

Learnit Training -  Leren om te groeien!

8,9
Gemiddeld cijfer voor Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden
Gebaseerd op 14 ervaringen
starstarstarstarstar_half
Mike Bal
Consultant
9
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"Saar heeft een duidelijke manier van kennis overbrengen. Zij spreekt duidelijk, is open, is direct, weet waarop in te springen en weet dat ook te verwoorden naar de cursist. Ik heb een fijne middag gehad waarbij ik verschillende technieken meermaals heb herhaalt en dit nu toepas bij mijn huidige baan. " - 13-08-2019 13:38

"Saar heeft een duidelijke manier van kennis overbrengen. Zij spreekt duidelijk, is open, is direct, weet waarop in te springen en weet dat o… alles lezen - 13-08-2019 13:38

Cecile Hodzelmans
starstarstarstarstar_half
Cecile Hodzelmans
9
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"Geweldige leerzame training met veel praktijkoefeningen en spiegelen van je eigen gedrag zodat je snel nieuwe vaardigheden kunt leren. Ook maatwerk op eigen onderwerpen is mogelijk, zodat de training veel bijdraagt aan je eigen ontwikkeling. Kleine groep is zeer fijn!" - 23-07-2019 06:01

"Geweldige leerzame training met veel praktijkoefeningen en spiegelen van je eigen gedrag zodat je snel nieuwe vaardigheden kunt leren. Ook m… alles lezen - 23-07-2019 06:01

starstarstarstarstar
Susan Mees
Medewerker Studiepunt
10
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"Saar is een zeer betrokken, enthousiaste trainer die er voor zorgt dat je actief deelneemt aan de training. Daarnaast laat ze je veel oefenen met praktijksituaties die je later weer kan gebruiken tijdens je 'echte werk'." - 17-04-2019 12:05

"Saar is een zeer betrokken, enthousiaste trainer die er voor zorgt dat je actief deelneemt aan de training. Daarnaast laat ze je veel oefene… alles lezen - 17-04-2019 12:05

starstarstarstarstar
Heleen Penning
Kelner
10
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"Ik heb de training als erg goed ervaren. De theorieen geven goede handvatten om toe te passen. Ook werd er tijdens de training genoeg tijd besteed aan het oefenen met praktijksituaties. Al met al een hele leerzame training." - 16-04-2019 12:56

"Ik heb de training als erg goed ervaren. De theorieen geven goede handvatten om toe te passen. Ook werd er tijdens de training genoeg tijd b… alles lezen - 16-04-2019 12:56

starstarstarstarstar_border
Hella Hekkelman
8
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"Goede opbouw van de training met voldoende tikd voor oefening. Door te oefenen voor een camera krijg je meteen een goed beeld van je non-verbale houding en stem. Praktisch toepasbaar op jouw persoonlijke leerdoelen. Ruimte voor eigen inbreng en professionele feedback. " - 05-06-2018 19:09

"Goede opbouw van de training met voldoende tikd voor oefening. Door te oefenen voor een camera krijg je meteen een goed beeld van je non-ver… alles lezen - 05-06-2018 19:09

starstarstarstarstar_half
Anoniem
Jurist
9
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"We waren met drie cursisten en dat was precies goed. Daardoor hebben we veel kunnen oefenen en is de theorie ook beter blijven hangen. Ik heb erg veel geleerd tijdens deze cursus en is zeker een toegevoegde waarde." - 10-04-2018 08:14

"We waren met drie cursisten en dat was precies goed. Daardoor hebben we veel kunnen oefenen en is de theorie ook beter blijven hangen. Ik he… alles lezen - 10-04-2018 08:14

starstarstarstarstar_border
Lindy Groen
Supervisor Customer Service
8
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"Prettige, open sfeer in een kleine en gemotiveerde groep. Een goede verhouding tussen theorie en praktijk oefeningen met veel flexibiliteit en ruimte om de training naar behoefte bij te sturen.
Wat mij betreft zouden de lessen een paar weken verder uit elkaar mogen liggen om meer tijd te hebben om tussendoor praktijk ervaring op te doen." - 19-02-2017 12:01

"Prettige, open sfeer in een kleine en gemotiveerde groep. Een goede verhouding tussen theorie en praktijk oefeningen met veel flexibiliteit … alles lezen - 19-02-2017 12:01

starstarstarstarstar_half
Anoniem
9
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"De training Gesprekstechnieken & Adviesvaardigheden behandelt een uitgebreide hoeveelheid theorie zonder dat het saai wordt! Praktische voorbeelden en ervaringen van anderen dagen je uit om het geleerde meteen in de praktijk te brengen. Na het volgen van deze cursus ben je een beter uitgeruste en meer bewuste gesprekspartner en zijn je adviesvaardigheden weer up to date.

" - 08-11-2012 14:51

"De training Gesprekstechnieken & Adviesvaardigheden behandelt een uitgebreide hoeveelheid theorie zonder dat het saai wordt! Praktische voor… alles lezen - 08-11-2012 14:51

starstarstarstarstar
G de Boer
Business developer
10
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"Deze training gesprekstechniek gaf ondanks de korte duur precies antwoord op mijn vraag. Er was voldoende ruimte voor oefening, relevante input en materialen van de docent en werd in een bijzonder prettige sfeer gegeven. Er was veel aandacht voor afstemming op de wensen van de cursisten, zonder daarmee aan richting te verliezen. Daarmee vind ik de cursus zelf een voorbeeld voor goede gesprekstechniek / communicatie" - 20-08-2012 16:13

"Deze training gesprekstechniek gaf ondanks de korte duur precies antwoord op mijn vraag. Er was voldoende ruimte voor oefening, relevante in… alles lezen - 20-08-2012 16:13

starstarstarstarstar_border
D.M.B. Metaal, adviseur
8,4
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"Dit was een training die je bij blijft. Na een stuk theorie ga je als deelnemer direct de praktijk in door aan de slag te gaan met eigen voorbeelden. Er is veel ruimte voor het krijgen en geven van feedback en de trainer zorgt ervoor dat dit op een respectvolle en veilige manier gebeurt. Een goede basis voor iedereen die zijn sterke en minder sterke kanten wil verkennen op het gebied van gespreksvaardigheden en deze wil verbeteren." - 27-10-2011 12:06

"Dit was een training die je bij blijft. Na een stuk theorie ga je als deelnemer direct de praktijk in door aan de slag te gaan met eigen voo… alles lezen - 27-10-2011 12:06

starstarstarstarstar_border
Grietje Huitema
8,4
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"De cursus Gesprekstechnieken is absoluut aan te raden. Van te voren kun je jouw leerdoelen doorgeven tijdens kort telefonisch contact met de docent(e). Al jouw doelen worden vervolgens behandeld. De docente Hedi Visscher geeft op een hele leuke manier les, structuur zonder dat het op een bepaalde manier teveel wordt opgelegd. Inbreng van cursisten wordt zeer gewaardeerd. Presenteren voor de camera lijkt in eerste instantie eng, maar het is erg leerzaam en uiteindelijk ook heel leuk. Naast zeer leerzaam en goed toepasbaar, heb ik de 2 dagen ook heel gezellig gevonden. Jammer dat het voorbij is. Gelukkig heb ik mijn lesmateriaal met aantekeningen nog en zitten de belangrijke zaken nog goed in mijn hoofd
---------
" - 21-10-2011 14:57

"De cursus Gesprekstechnieken is absoluut aan te raden. Van te voren kun je jouw leerdoelen doorgeven tijdens kort telefonisch contact met de… alles lezen - 21-10-2011 14:57

starstarstarstarstar_half
Sebastiaan Berswerda
8,6
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"De training gesprekstechnieken geeft inzicht in je eigen stijl van communiceren. Doordat je de training met meerdere mensen volgt, leer je ook dingen van anderen, wat veel toegevoegde waarde geeft.
Door middel van rollenspellen oefen je situaties waar je eerder op vastliep. Met de kennis uit deze training ga je gesprekken zekerder in." - 04-10-2011 10:38

"De training gesprekstechnieken geeft inzicht in je eigen stijl van communiceren. Doordat je de training met meerdere mensen volgt, leer je o… alles lezen - 04-10-2011 10:38

starstarstarstarstar_half
A. van Haren, Sociaal Economische Raad
9
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"De interactie met de cursisten was erg goed! Ik ben erg tevreden over de training, locatie, docent en Learnit als organisatie. " - 05-01-2009 10:33

"De interactie met de cursisten was erg goed! Ik ben erg tevreden over de training, locatie, docent en Learnit als organisatie. " - 05-01-2009 10:33

starstarstarstarstar_half
Mevrouw Gardeniers, Rabobank
8,6
Gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden

"Inspirerend en zelfinzicht. De docent gaf veel feedback en had veel begrip voor de deelnemers!" - 16-12-2008 12:39

"Inspirerend en zelfinzicht. De docent gaf veel feedback en had veel begrip voor de deelnemers! " - 16-12-2008 12:39

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.