Omgaan met klantbeleving en emoties in het eerste klantcontact (shv module 8)

Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats
Logo van Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,3 Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch heeft een gemiddelde beoordeling van 8,3 (uit 3 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeHotel Breukelen, Breukelen
8 dec. 2020
Toon rooster
event 8 december 2020, 12:00-17:00

Beschrijving

Accreditatie / PE punten

  • Wsnp 4 punten
  • VeWeVe (in aanvraag)
  • NBPB 4 lesuren
  • Kiwa NEN 4 punten
  • BPBI 4 punten
  • Registerplein (op aanvraag)

Omgaan met klantbeleving en emoties in het eerste klantcontact.

Weinig tijd, veel informatie
Soms hebt u als financieel dienstverlener (schuldhulpverlener, beschermingsbewindvoerder, ea.) misschien maar één gesprek of beperkt contact met de cliënt. In die beperkte tijd moet u veel uitleggen en tegelijkertijd veel informatie verzamelen om tot een plan van aanpak te komen. Dan lijkt het alsof u helemaal geen tijd en ruimte heeft om een cliënt goed te leren kennen en te begrijpen, laat staan om op emoties in te gaan.

Inspelen op klantbeleving en emoti…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Accreditatie / PE punten

  • Wsnp 4 punten
  • VeWeVe (in aanvraag)
  • NBPB 4 lesuren
  • Kiwa NEN 4 punten
  • BPBI 4 punten
  • Registerplein (op aanvraag)

Omgaan met klantbeleving en emoties in het eerste klantcontact.

Weinig tijd, veel informatie
Soms hebt u als financieel dienstverlener (schuldhulpverlener, beschermingsbewindvoerder, ea.) misschien maar één gesprek of beperkt contact met de cliënt. In die beperkte tijd moet u veel uitleggen en tegelijkertijd veel informatie verzamelen om tot een plan van aanpak te komen. Dan lijkt het alsof u helemaal geen tijd en ruimte heeft om een cliënt goed te leren kennen en te begrijpen, laat staan om op emoties in te gaan.

Inspelen op klantbeleving en emoties kan vertragingen en uitval voorkomen
Uit recente onderzoeken naar emoties in het schuldhulpverleningscontact en naar uitval, blijkt dat er duidelijke sleutels zijn die tot een effectieve schuldhulpverlening kunnen leiden. Een persoonsgerichte aanpak met aandacht voor de hulpvrager en diens emoties, is een van die sleutels. Maar hoe doe je dat dan? In deze module gaan we hier dieper op in. Ook door gebruik te maken van waardevolle inzichten vanuit de haptonomie; een benadering die zich richt op de invloeden van het menselijke gevoelsleven op het welzijn. U krijgt zeer praktische handvatten om tijdens uw gesprekken in te zetten.

Het is effectief om juist vanaf het eerste contact goed in te spelen op klantbeleving en emoties, waardoor u verderop in het traject:

  • Minder met weerstanden te maken krijgt
  • Sneller informatie boven tafel krijgt
  • Een actievere en meer betrokken cliënt krijgt
  • Zelf niet gefrustreerd raakt

Wat weet en kunt u na afloop van deze cursus?

  • Hoe u het (eerste) klantgesprek start
  • Hoe u snel uw klant/client kunt “lezen” en de onderstroom in een gesprek kunt ontdekken
  • Hoe u (beter) kunt omgaan met ‘lastige’ klanten
  • Hoe u met minder praten, meer kunt bereiken

Verdiepingscursus Schuldhulpverlening
Deze module is onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening. Een praktische cursus met handvatten voor alledaagse problemen in de schuldhulpverlening. Voor uw persoonlijke effectiviteit als professional werkzaam in de schuldhulpverlening of betrokken bij financiële hulpverlening, is het belangrijk uw kennis en vaardigheden te onderhouden, aan te scherpen en te vergroten. Om te voorzien in uw behoefte aan praktische informatie organiseert Studiecentrum Kerckebosch een uitdagende verdiepingscursus. De cursus bestaat uit twaalf modules, die u zowel afzonderlijk als in combinatie kunt volgen. Bekijk alle modules

Programma

dinsdag 8 december 2020

12:00 - 12:30
Ontvangst met broodjes, registratie deelnemers
12:30 - 14:00
Blok I: Klantbeleving en emoties
  • Inhoud- en betrekkingsniveau leren kennen
  • De invloed van non-verbale signalen
  • Het (her)kennen van uw eigen (non-verbale) signalen
  • Zicht krijgen op de drijfveren van klanten
  • Het managen van verwachtingen
  • De betekenis van verlies
14:00 - 14:15
Pauze
14:15 - 15:45
Blok II: Het voeren van een effectief klantgesprek
  • Hoe u de bereidheid van de klant vergroot om mee te werken
  • Hoe u een gesprek effectief opbouwt zodat de klant aanhaakt
  • Hoe u lastige klanten kunt benaderen
  • Welke gesprekstechnieken werken
  • Het verschil tussen doelgericht en doelmatig werken
15:45 - 16:00
Pauze
16:00 - 17:00
Blok III: Toepassing in de praktijk
  • Hoe past het geleerde bij u?
  • Oefenen met casuïstiek
  • Hoe past het geleerde in uw praktijksituaties?
17:00
Sluiting en napraten

Sprekers

  • Hetty de Laat
    Communicatietrainer en –coach zorg en welzijn
    Groei in Communicatie
  • Emmie Pigmans
    Communicatietrainer en –coach zorg en welzijn
    Pigmans Haptotherapie & Mediation

Bestemd voor

Bestemd voor

Speciaal ontwikkeld voor (medewerkers van):

  • Schuldhulpverlening bij gemeenten
  • Bureaus Schuldhulpverlening
  • Beschermingsbewindvoerders (m.u.v. module 5)
  • Bureaus voor inkomensbeheer
  • Kredietbanken
  • Wsnp-bewindvoerders (modules 4 en 7)

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.