Online competentie training Klantgerichtheid

Type product
Niveau
Logo van GITP B.V.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Beschrijving

Effectief klantgerichtheid ontwikkelen

Klantgerichtheid staat in veel organisaties op het lijstje met kerncompetenties. In de adaptieve online competentie training van Grow Online, leer jij alleen wat jij echt nodig hebt om jouw klantgerichtheid te verbeteren.

Definitie van de competentie Klantgerichtheid

Klantgerichtheid is het onderzoeken van wensen en behoeften van de klant en hiernaar handelen; anticiperen op behoeften van klanten, hoge prioriteit geven aan servicebereidheid en klanttevredenheid.

De 5 onderwerpen van de online competentie training

  • Vragen stellen over zowel korte als lange termijn behoeften van de klant.
  • De klant voorstellen doen die aansluiten bij zijn huidige en…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Competentiemanagement, Klantgerichtheid, Management Algemeen, Middle management en Toetsen & beoordelen.

Effectief klantgerichtheid ontwikkelen

Klantgerichtheid staat in veel organisaties op het lijstje met kerncompetenties. In de adaptieve online competentie training van Grow Online, leer jij alleen wat jij echt nodig hebt om jouw klantgerichtheid te verbeteren.

Definitie van de competentie Klantgerichtheid

Klantgerichtheid is het onderzoeken van wensen en behoeften van de klant en hiernaar handelen; anticiperen op behoeften van klanten, hoge prioriteit geven aan servicebereidheid en klanttevredenheid.

De 5 onderwerpen van de online competentie training

  • Vragen stellen over zowel korte als lange termijn behoeften van de klant.
  • De klant voorstellen doen die aansluiten bij zijn huidige en toekomstige behoeften.
  • Onverstandige keuzes van klanten ter discussie stellen en verbetervoorstellen doen.
  • Op heldere wijze aangeven wat de organisatie wel en niet voor de klant kan betekenen.
  • Onderzoeken van de klanttevredenheid en verdere behoeften van de klant na de levering van producten of diensten.

Programma

De training bestaat uit 11 onderdelen: 

  1. Klantgerichtheid: algemeen 
  1. Wat je al weet (Kennistest) 
  2. Wat je wilt bereiken (Jouw ambitie) 
  3. Waar kan ik u mee helpen? 
  4. Mag ik eerst nog even weten.. 
  5. Kan ik u op een andere manier helpen? 
  6. Videotrainingen: Kan ik op een andere manier helpen? 
  7. Mag ik u een goed advies geven? 
  8. Videotrainingen: Mag ik u een advies geven? 
  9. Bent u tevreden over de wijze waarop u geholpen bent? 
  10. Eindtest Klantgerichtheid  

Vanaf 4. Waar kan ik u mee helpen? krijg je na elk blok praktijkopdrachten en zelf-coaching aangeboden.

De inschatting is dat je ongeveer 16 uur bezig bent met deze training. Dit ligt natuurlijk aan jou! 

Doelgroepen

De online competentie training Klantgerichtheid is bestemd voor professionals, medewerkers en managers die klantgerichter te werk willen gaan. 

Daarbij herken jij je in een of meer van de volgende vragen:

  • Met welke vragen krijg ik de korte en lange termijn klantbehoeften helder in beeld?
  • Hoe sluit ik het beste aan bij huidige en toekomstige wensen van klanten? 
  • Hoe stel ik onverstandige keuzes van klanten ter discussie en kom vervolgens met oplossingen die beter passen? 
  • Hoe geef ik op de juiste manier aan wat onze organisatie wel en niet voor de klant kan betekenen? 
  • Hoe ga ik te werk als ik na de levering van een product of dienst de klanttevredenheid en verdere klantbehoeften in beeld wil krijgen?

Werkwijze

 Deze training is volledig online. Jij bent dus als deelnemer verantwoordelijk voor jouw eigen leren, maar wij begeleiden je hierbij wel in de online leeromgeving. Deze online omgeving heeft een duidelijke opbouw.

Allereerst word je welkom geheten door een coach (Mattijn). Hij laat jou nadenken over wat je al gedaan hebt met klantgerichtheid en je krijgt een korte introductie op hoe wij (GITP) klantgerichtheid zien. Vervolgens start je een kennistest waarin jouw training wordt samengesteld. Scoor je goed op onderdeel 1, dan hoef je minder punten te halen in de resterende training en kom je eerder bij de eindtest.

De training bestaat uit 11 onderdelen, waarvan er vijf onderdelen inhoudelijk zijn: Waar kan ik u mee helpen?, Mag ik eerst nog even weten?, Kan ik u op een andere manier helpen?, Mag ik u een advies geven? en Bent u tevreden over de wijze waarop u geholpen bent?. 

Bij ‘Waar kan ik u mee helpen’ draait het onder andere om het verschil tussen klantgerichtheid en klantvriendelijkheid, de klantbehoefte, verschillende klanttypen en communiceren. Het tweede inhoudelijke onderdeel heeft als titel ‘Mag ik eerst nog even weten’. Hier leer je als deelnemer het begrip Customer Delight kennen en krijg je meer inzicht in het stellen van vragen en het LSD model. Het derde inhoudelijke onderdeel (Kan ik u op een andere manier helpen) gaat in op de Customer Journey, de paradox van het maken van keuzes, het geven van feedback en omgaan met weerstand. Ook krijg je door middel van videotraining extra inzicht in jouw vaardigheden op het gebied van feedback geven en omgaan met weerstand.

Het vierde inhoudelijke onderdeel ( Mag ik u een goed advies geven) gaat in op adviesvaardigheden. Ook dit onderdeel krijgt extra impact door de video response oefeningen! In het laatste onderdeel van deze online training krijg je een verdieping op Customer Delight, Service excellence en de customer journey.

De training heeft een gemiddelde opleidingstijd van 16 uur. Hoe lang je hierover doet ligt natuurlijk aan jou! Uiteindelijk, als jij er klaar voor bent, kom je bij de eindtest en haal je jouw certificaat!

Niets is zo lastig om een online training af te ronden. Daarom helpt de e-coach jou met motiverende teksten en zo nu en dan een herinnering. Dit stel je overigens zelf in!

Resultaat

Het resultaat van de online competentie training Klantgerichtheid is dat je de punten waarop je je klantgerichtheid wilde verbeteren, daadwerkelijk beter in de praktijk beheerst.  

Afhankelijk van de leerdoelen en ambitie die je aan het begin van de training bepaald hebt,  bestaat het resultaat uit ontwikkeling op de volgende vaardigheden:

  • Je stelt de juiste vragen aan klanten over hun korte en lange termijn behoeften.
  • Je doet de klant voorstellen die aansluiten bij zijn huidige en toekomstige wensen.
  • Onverstandige keuzes van klanten stel je soepel ter discussie en je komt met betere oplossingen.
  • Je bent helder over wat jouw organisatie wel en niet voor de klant kan betekenen.
  • Je bent in staat de klanttevredenheid en verdere behoeften na de levering van producten of diensten, te onderzoeken.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.