Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Type product
Tijdsduur
Logo van Eline Janssen Helderheid in communicatie

Tip: incompany training nodig? Vraag een offerte aan bij meerdere aanbieders!

Beschrijving

Training Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Voor medewerkers van onder meer gemeenten en woonstichtingen

Een e-mail of brief schrijven met een heldere inhoud, de juiste toon en een duidelijke formulering. Hoe doe je dat? Deze training geeft jou en je collega’s praktische handvatten om sneller tot een goede tekst te komen. Daarmee vergroot je de kans dat de boodschap duidelijk overkomt, waarbij je de relatie met je doelgroep goed houdt.

Opzet

De training Klantgerichte e-mails en brieven schrijven bestaat uit twee bijeenkomsten van in totaal drie of vier dagdelen. Tussen de bijeenkomsten ligt een periode van enkele weken. In die periode pas je het geleerde toe en werk je aan een op…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.  

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Brieven schrijven, Klantgericht schrijven, Klantgerichtheid, Schrijven en Schriftelijke communicatie.

Training Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Voor medewerkers van onder meer gemeenten en woonstichtingen

Een e-mail of brief schrijven met een heldere inhoud, de juiste toon en een duidelijke formulering. Hoe doe je dat? Deze training geeft jou en je collega’s praktische handvatten om sneller tot een goede tekst te komen. Daarmee vergroot je de kans dat de boodschap duidelijk overkomt, waarbij je de relatie met je doelgroep goed houdt.

Opzet

De training Klantgerichte e-mails en brieven schrijven bestaat uit twee bijeenkomsten van in totaal drie of vier dagdelen. Tussen de bijeenkomsten ligt een periode van enkele weken. In die periode pas je het geleerde toe en werk je aan een opdracht. Er kunnen maximaal twaalf mensen per groep deelnemen. Zo kan Eline persoonlijke aandacht garanderen.

Resultaat

Na deze training kom je sneller tot klantgerichte, beknopte e-mails en brieven. Daarbij scoor je meer effect met je teksten. En: het schrijven kost je minder tijd, doordat je over een gerichte schrijfaanpak beschikt.

Programma

Mogelijke onderwerpen zijn:

  • Denken vanuit de klant: voorkennis, belangen en informatiebehoeften
  • Informatieselectie: wat zet je wel en niet in je tekst?
  • De opbouw van de e-mail of brief.
  • De tekst scanbaar maken: informatieve koppen en andere structuurmiddelen.
  • Eenvoudig, beknopt en concreet formuleren: schrijven op B1-niveau.
  • De lezer aanzetten tot actie: overtuigingskracht vergroten.
  • Correcte spelling.

Aanpak

Klantgericht schrijven vraagt om een omslag in het denken van schrijvers: van schrijvers-perspectief naar lezersperspectief. In de training krijg je richtlijnen, voorbeelden en tips om die omslag te maken. Je gaat daarbij aan de slag met teksten uit je eigen praktijk. Wat zijn pluspunten en hoe kan het nog klantgerichter?

Na de eerste bijeenkomst pas je het geleerde toe in de praktijk. Je stuurt enkele e-mails of brieven volgens de richtlijnen van de training naar de trainer. Daarop ontvang je in de tweede bijeenkomst persoonlijke feedback met tips. Bovendien geven jullie onder leiding van de trainer feedback op elkaars teksten. Zo leer je om met elkaar te klankborden over de brieven en e-mails die je schrijft.

Training op maat

Eline Janssen maakt de training op maat van jullie organisatie. Dat betekent dat ze kijkt naar jullie huisstijlrichtlijnen. Daarnaast maakt Eline vooraf een analyse van een representatieve serie brieven en e-mails om verbeterpunten te bepalen en tot richtlijnen voor de training te komen.

Na afloop van de training denkt Eline mee op welke manier jullie het geleerde kunnen vasthouden en versterken.

Coaching Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Je kunt de training ook volgen in de vorm van persoonlijke coaching. In dit geval werken we in twee of drie sessies van 2,5 uur aan jouw eigen leerdoelen.

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen.