Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

Niveau
Tijdsduur
Trainer
Mieke Winnubst
Locatie
Op locatie, Online
Startdatum en plaats
Logo van Alfabeta Tekst en Training
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,5 Alfabeta Tekst en Training heeft een gemiddelde beoordeling van 9,5 (uit 586 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #1 in Communicatie, #2 in Taalcursus en #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2018: #1 in Taalcursus, #2 in Communicatie en #3 in Sales.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2017: #2 in Secretarieel & Administratief.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2016: #3 in Communicatie.

Lees meer over Beste Opleider 2019.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

9,4
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 149 ervaringen Lees alle ervaringenchevron_right
starstarstarstarstar
Cinzia Guarneri
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Super leuke en leerzame les. Petra is een hele lieve enthousiaste vrouw die heel fijn lesgeeft. Ik heb er erg veel aan gehad en kan deze training dan ook iedereen aanbevelen. " - 24-09-2020 14:40

"Super leuke en leerzame les. Petra is een hele lieve enthousiaste vrouw die heel fijn lesgeeft. Ik heb er erg veel aan gehad en kan deze tra… alles lezen - 24-09-2020 14:40

Startdata en plaatsen

computer Online:
6 okt. 2020
placeZwolle
12 nov. 2020
check_circle Startgarantie
placeRotterdam
17 nov. 2020
check_circle Startgarantie
placeEindhoven
24 nov. 2020
check_circle Startgarantie
computer Online:
26 nov. 2020
placeUtrecht
15 dec. 2020

Beschrijving

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (Alfabeta staat al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpe…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Schrijven, Zakelijke brieven, Klantgerichtheid, Klantgericht schrijven en Zakelijk schrijven.

Vlot en makkelijk, duidelijke en correcte e-mails en brieven schrijven. In moderne 'gewonemensentaal'. Dat leer je in één dag in onze cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte brieven en e-mails schrijven. Met persoonlijke feedback en gerichte tips ter verbetering van jouw eigen teksten. Je leert een scala aan eenvoudige en direct toepasbare technieken, waarmee je bedrijfscorrespondentie direct sterk zal verbeteren. Een training op maat door de Beste Opleider van Nederland (Alfabeta staat al jaren in de top drie)!

In de uitgebreide cursusmap vind je naast theorie, oefeningen en cases een serie mooie voorbeeldbrieven en kant-en-klaar bruikbare openingszinnen en slotzinnen.

Kernonderwerpen in de cursus zijn:

• huisstijl en vormgeving
• de indeling van je tekst: aanhef, adressering, slotformule, enz.
• het doel van de brief/e-mail
• klantgerichte openings- en slotzinnen
• een heldere opbouw van de tekst
• een efficiënt schrijfproces
• het vinden van de juiste toon
• positief schrijven
• schrijfstijl: leesbaarheid, stijlfouten, vermijden van clichés
• aantrekkelijk en klantgericht formuleren
• de gouden regels voor een heldere en klantgerichte stijl
• correspondentie via e-mail of brief: wat zijn de verschillen?
• handige tips voor een goede e-mail
• jouw eigen teksten langs de lat: wat kan er beter?
• de 10 gouden regels voor e-mails en brieven
• verschillende typen e-mails en brieven:
- informerende brieven/mails
- uitnodigingen
- (ontvangst)bevestigingen
- begeleidende brieven/mails 
- goednieuwsbrieven/-mails
- slechtnieuwsbrieven/-mails
- verzoekbrieven/-mails
- verkoopbrieven/-mails
- klachtenbrieven/-mails

Speciale aandacht is er voor de twee kernalinea's van een mail of brief: de openingsalinea en de slotalinea. Op deze twee plaatsen trappen veel schrijvers in de valkuilen van de vaak afstotend werkende standaardfrasen, terwijl er juist ook grote kansen liggen voor het afgeven van een fraai en fris 'visitekaartje'.

Uiteraard geeft de cursus ook antwoord op veelgestelde vragen, zoals 'Schrijven we de geadresseerde aan met je/jij of u/U?', 'Is het u hebt of u heeft?', 'Mogen "ik" en "wij" door elkaar in één tekst?', 'Hoe lang mag een onderwerpregel zijn?', 'Sluiten we af met vriendelijke groet of groeten?' enzovoort.

Alfabeta staat al jaren in de top drie Beste Opleider van Nederland!

• Je krijgt een mooie, uitgebreide cursusmap die als uitstekend naslagwerk dienst blijft doen.
• Tijdens de cursus wordt het geleerde direct getoetst door middel van oefeningen en cases.
• Om het rendement van de training nog groter te maken, nodigen wij je uit om van tevoren voorbeelden van correspondentie aan te leveren uit jouw eigen werkpraktijk. De docent geeft daarop gerichte feedback en tips voor verbetering.
• Kleine groepen, met aandacht voor jouw persoonlijke vragen en meegebrachte/ingestuurde teksten.
• Voorafgaand zenden wij u een intakeformulier waarop je kunt aangeven welke knelpunten je ervaart in jouw correspondentiepraktijk. De trainer geeft je dan extra hulp op deze onderdelen.
• Gezellige en respectvolle sfeer, met ruimte voor humor.
• Zeer ervaren, enthousiaste docenten.

Ook als incompanytraining!

9,4
Gemiddeld cijfer voor Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven
Gebaseerd op 149 ervaringen
starstarstarstarstar
Cinzia Guarneri
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Super leuke en leerzame les. Petra is een hele lieve enthousiaste vrouw die heel fijn lesgeeft. Ik heb er erg veel aan gehad en kan deze training dan ook iedereen aanbevelen. " - 24-09-2020 14:40

"Super leuke en leerzame les. Petra is een hele lieve enthousiaste vrouw die heel fijn lesgeeft. Ik heb er erg veel aan gehad en kan deze tra… alles lezen - 24-09-2020 14:40

Branko Hardeman
starstarstarstarstar
Branko Hardeman
Projectleider
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Deze cursus is echt verhelderend. Door de laagdrempelige manier van les geven maakt het deze een fijne cursus om te volgen.
Daarnaast is de locatie geweldig met daarbij een toplunch met voor elk wat wils naar keuze.
De " - 18-09-2020 08:50

"Deze cursus is echt verhelderend. Door de laagdrempelige manier van les geven maakt het deze een fijne cursus om te volgen. Daarnaast is de… alles lezen - 18-09-2020 08:50

Brenda Oor
starstarstarstarstar
Brenda Oor
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een gezellige, nuttige leerzame dag, fijne docente, top locatie qua bereik en parkeren, prima lunch, dus naar mijn idee een aanraader voor een ieder die wat ondersteuning kan gebruiken met de zakelijke correspondentie." - 17-09-2020 07:47

"Een gezellige, nuttige leerzame dag, fijne docente, top locatie qua bereik en parkeren, prima lunch, dus naar mijn idee een aanraader voor e… alles lezen - 17-09-2020 07:47

starstarstarstarstar
Bakhshi
Field Coördinator
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra kan heel goed uitleggen en heeft geduld. De training zat goed in elkaar en belangrijke punten werden besproken. Daarnaast was het ook erg fijn dat je je eigen stukken kon insturen. Deze werd met de groep behandeld. Ik heb handige tips meegekregen en ga hier mee aan de slag!" - 16-09-2020 08:23

"Petra kan heel goed uitleggen en heeft geduld. De training zat goed in elkaar en belangrijke punten werden besproken. Daarnaast was het ook … alles lezen - 16-09-2020 08:23

starstarstarstarstar
Gil palacios
Customer Success Manager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra gaf goed en duidelijk les. Ze ging heel fijn in op de punten die wij wilde leren in plaats van een vooraf opgestelde training te geven die niet goed aansluit.
De tips die wij hebben gekregen waren ook super fijn en direct te gebruiken in de praktijk. Ik zou de training aan iedereen aanbevelen!" - 04-09-2020 15:00

"Petra gaf goed en duidelijk les. Ze ging heel fijn in op de punten die wij wilde leren in plaats van een vooraf opgestelde training te geven… alles lezen - 04-09-2020 15:00

starstarstarstarstar
Jelle Rozeboom
Sales Advisor MSP
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Training gehad van Petra. Was een erg leuk en leerzame training zeker de moeite waard! Ook met leuke intetactieve oefeniningen waardoor je direct de theorie kan toepassen. Ook veel nieuwe dingen geleerd over hoe je taal trucjes kan toepassen." - 28-08-2020 09:41

"Training gehad van Petra. Was een erg leuk en leerzame training zeker de moeite waard! Ook met leuke intetactieve oefeniningen waardoor je d… alles lezen - 28-08-2020 09:41

starstarstarstarstar
Remy Van Den Nouweland
Sales Advisor
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Goedemorgen,

Gisteren een erg leuke training gehad van Petra, erg leerzaam en ondanks dat dit de eerste keer in jaren was mijn focus kunnen houden voor de aantal uren. Erg fijn omdat ik normaal deze focus niet kan houden.
Erg veel nieuwe dingen geleerd en de manier waarop wij nu e-mails sturen zijn nu al anders! Super bedankt." - 28-08-2020 09:02

"Goedemorgen, Gisteren een erg leuke training gehad van Petra, erg leerzaam en ondanks dat dit de eerste keer in jaren was mijn focus kunn… alles lezen - 28-08-2020 09:02

starstarstarstarstar
Veronika Mulder
Operationeel HR Assistent
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Heel toegankelijke correspondentie training! Veel variatie in schrijfstijlen en een brede benadering van verschillende situaties die je kunt tegenkomen. Petra geeft heel fijn les, is heel rustig en geeft je het gevoel dat niets verkeerd is. Ze laat je zien hoe het ook op een andere manier kan. Deze cursus zal ik zeker iedereen aanraden!" - 28-06-2020 09:31

"Heel toegankelijke correspondentie training! Veel variatie in schrijfstijlen en een brede benadering van verschillende situaties die je kunt… alles lezen - 28-06-2020 09:31

starstarstarstarstar_half
Mike Roos
Operationeel Assistent
9
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een top cursus, inhoudelijk leerzaam, waarbij de trainster veel vakkennis heeft. De klant wordt doelgericht geholpen op eigen ingestuurde materiaal.

Aan het einde van de dag weggegaan met een tevreden gevoel. Al met al, een echte aanrader!" - 23-06-2020 06:38

"Een top cursus, inhoudelijk leerzaam, waarbij de trainster veel vakkennis heeft. De klant wordt doelgericht geholpen op eigen ingestuurde ma… alles lezen - 23-06-2020 06:38

starstarstarstarstar
Peter Jos Lock
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training was inspirerend, leerzaam, afwisselend en ook erg gezellig. De stof komt op een prettige manier dichtbij, waardoor ik het direct bij verschillende casussen kan gebruiken. Kortom, een aanrader! " - 19-06-2020 09:49

"De training was inspirerend, leerzaam, afwisselend en ook erg gezellig. De stof komt op een prettige manier dichtbij, waardoor ik het direct… alles lezen - 19-06-2020 09:49

starstarstarstarstar_border
wout Lemmens
Hoofd KAM
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik zag best wel tegen de cursus op omdat dit niet mijn sterkste punt is. Danielle had leuke praktijk voorbeelden waar ik zeker mee aan de slag kan. De cursus was voor mij compleet en er was genoeg ruimte om vragen te stellen.
" - 30-01-2020 07:38

"Ik zag best wel tegen de cursus op omdat dit niet mijn sterkste punt is. Danielle had leuke praktijk voorbeelden waar ik zeker mee aan de sl… alles lezen - 30-01-2020 07:38

starstarstarstarstar
Geertje Stoker
Bewonersconsulent
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Het was een erg prettige cursus. Veel geleerd en leuke opdrachten om alle regels en aandachtspunten weer op te frissen. De dag ging erg snel voorbij. De afwisseling van opdrachten was erg prettig en hield je ook scherp. Ik zou deze cursus zeker aanraden. " - 23-01-2020 13:20

"Het was een erg prettige cursus. Veel geleerd en leuke opdrachten om alle regels en aandachtspunten weer op te frissen. De dag ging erg snel… alles lezen - 23-01-2020 13:20

starstarstarstarstar
Geartsje Weidenaar
Managementassistente
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een erg leuke en leerzame cursus. Veel enthousiasme vanuit docent Danielle en daarnaast was de cursus goed toegespitst op de wensen vanuit de groep. Tijdens de dag was er veel interactie en voldoende ruimte voor vragen. " - 22-01-2020 15:51

"Een erg leuke en leerzame cursus. Veel enthousiasme vanuit docent Danielle en daarnaast was de cursus goed toegespitst op de wensen vanuit d… alles lezen - 22-01-2020 15:51

starstarstarstarstar
Vork
Boekhoudster
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Ik heb Een fijne gehad tijdens de cursus Zakelijke Correspondentie. Vanwege het kleine groepje was er veel persoonlijke aandacht. Ook het gebruik van cases vanuit de praktijk van de cursisten heb ik erg gewaardeerd. We zijn stap voor stap door de stof gegaan met veel voorbeelden en opdrachten om de informatie zelf in de praktijk te brengen. Ik heb er veel aan gehad en beveel de cursus zeker aan!" - 17-12-2019 18:59

"Ik heb Een fijne gehad tijdens de cursus Zakelijke Correspondentie. Vanwege het kleine groepje was er veel persoonlijke aandacht. Ook het ge… alles lezen - 17-12-2019 18:59

starstarstarstarstar
Rens Voogt
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra heeft me op zeer aangename wijze de basis principes van piramidaal schrijven actief bijgebracht. De cursus was zelf ook piramidaal opgezet. Hierdoor waren theorie en oefeningen volledig in balans. De leerstof was direct toepasbaar, met positieve feedback van mijn lezers." - 03-12-2019 11:37

"Petra heeft me op zeer aangename wijze de basis principes van piramidaal schrijven actief bijgebracht. De cursus was zelf ook piramidaal opg… alles lezen - 03-12-2019 11:37

starstarstarstarstar
Bas van Straten
Senior Project Manager
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Petra verteld op een hele toegangkelijke leuke manier hoe om te gaan met tekstschrijven, zowel het theoretische als de praktijk lopen leuk en vloeiend in elkaar over. Eigenlijk is schrijven gewoon heel erg leuk en je kunt er zoveel meer uithalen met simpele tips. Top training en zeer leerzaam! " - 03-12-2019 11:37

"Petra verteld op een hele toegangkelijke leuke manier hoe om te gaan met tekstschrijven, zowel het theoretische als de praktijk lopen leuk e… alles lezen - 03-12-2019 11:37

starstarstarstarstar
Carol Liberton
Sourcing Employee
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training Piramidaal schrijven was zeer leerzaam; kortere zinnen maken, "piramidekopjes"gebruiken en actief en doelgericht schrijven.

Petra is ervaren, kundige en enthousiaste trainer.

De leerstof en de aangeboden oefeningen zijn interessant en uit de praktijk.
" - 03-12-2019 11:36

"De training Piramidaal schrijven was zeer leerzaam; kortere zinnen maken, "piramidekopjes"gebruiken en actief en doelgericht schrijven. P… alles lezen - 03-12-2019 11:36

starstarstarstarstar
Van Veen
10
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Een zeer heldere training waarbij je direct aan de slag gaat met het verbeteren van je eigen teksten. Handige tips dit ik ga gebruiken om mijn tejksten duidelijk en kort te maken. Ik raad het iedereen aan om deel te nemen. Een dikke 10 voor Petra de trainer. " - 03-12-2019 11:33

"Een zeer heldere training waarbij je direct aan de slag gaat met het verbeteren van je eigen teksten. Handige tips dit ik ga gebruiken om mi… alles lezen - 03-12-2019 11:33

starstarstarstarstar_border
Graciela Williams-Pollack
8
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"De training was wel goed. Goed uitgelegd. De locatie ook, maar wel wat frisjes. Het tarief vond ik wel wat hoog voor de info die wij kregen. Ontbijt viel best wel mee." - 01-11-2019 13:06

"De training was wel goed. Goed uitgelegd. De locatie ook, maar wel wat frisjes. Het tarief vond ik wel wat hoog voor de info die wij kregen.… alles lezen - 01-11-2019 13:06

starstarstarstar_halfstar_border
Ronald Bijsterveld
Head of finishing en logistics
7
Cursus Zakelijke Correspondentie / Klantgerichte e-mails en brieven schrijven

"Duidelijke en zeer speelse uitleg zodat je het goed weet te onthouden!
De met is dat je het je niet moeilijker moet maken dan het is met dure woorden!
Blijf je zelf en je bent duidelijk" - 15-10-2019 13:58

"Duidelijke en zeer speelse uitleg zodat je het goed weet te onthouden! De met is dat je het je niet moeilijker moet maken dan het is met du… alles lezen - 15-10-2019 13:58

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.